Friday, February 23, 2007

یک خرید با خیال راحت


فروشگاهایی که مردم معمولا باهاشون سر و کار دارند توی آمریکا معمولا از نوع زنجیره ای هستند و توسط شرکتهای بین المللی اداره میشن. این شرکتها گاهی پا رو فراتر از آمریکا و اروپا میگذارند و توی کشورهایی مثل عربستان یا کویت هم کار خودشون رو گسترش میدهند . شاید فعالترین این فروشگاها
safeway, walmart, pizza hut, macdonald, seven eleven, dollar store, ....
معمولا وقتی توی فروشگاهای اینجا وارد میشی یک یا گاهی چند نفر در حین اینکه داری اجناس مختلف رو نگاه میکنی ازت میپرسند:
چیز خاصی مورد نظرتون هست؟
کمکی لازم دارید؟
به شما کمک شده؟
احوالتون چطوره؟
گاهی آدم به نظر میرسه که این فقط جنبه تبلیع داره. اما حتی اگه چندین بار نظرت رو عوض کنی یا جنسی رو پس ببری یا اینکه کلی یارو رو سر کار بذاری و دست آخر هم چیزی نخری باز هم با یک لبخند روبرو میشی. و هنوز هم حق با خریدار باقی میمونه.
بنابراین شاید فقط مساله فریبکاری مشتری نیاشه. توی بعضی کشورهای اروپایی هم جریانی شبیه تر به کشور خودمون اتفاق میفته. یعنی اگه بیش از حد معمول جنس رو زیر و رو کنی فروشنده میره که شاکی بشه و با زبون بیزبونی میگه: بابا تو که خریدار نیستی ... .اینجا معمولا همه اجناس رو حق داری با تحویل رسیدش پس بدی اگه نخواهیش. اما بعضی اجناس رو هم به هیچ عنوان پس نمیگیرند. مثل تیغ اصلاح صورت که بازشده باشه یا آدامس جویده شده یا چیزایی از این قبیل. اما گاهی هم حیثیتی به بعضی اجناس نگاه میکنند. مثلا یک مغازه کفش هست که قانونش این هست که اگه تا 6 ماه از کفشی که خریدی راضی نبودی یا پات رو ناراحت کرد میتونی برگردونیش یه جدید بگیری یا پولت رو پس بگیری. این مساله رو من عملا دیدم که به قانونشون هم پایبند هستند. ا
اما باید یادمون باشه که اگه جنس رو راحت پس میگیرند شاید پولش رو قبلا از آدم گرفته باشند.


4 comments:

Anonymous said...

سلام سید.
معنی جمله ی آخرت رو نگرفتم. یعنی چی که پولش رو قبلآ گرفتن؟ منظورت اینه که پول جنس جدید رو؟

Anonymous said...

سلام عزیز دل علی
منظورم اینه که فکر میکنم پول خدمات پس از فروش رو قبلا حتی زیادتر از اونچه که باید روی قیمت جنس حساب کرده باشند. اما یک هم چیزی هست و خیلی هم عجیب هست برام اینه که گاهی میبینم که جنسها حتی نسبت به جاهای دیگه دنیا هم خیلی ارزونتر در میان.
بخصوص توی آمریکا. البته با توجه به سطح درآمدی که میشه اینجا داشت.مثلا به قیمتهای پایین یه نگاه بنداز (ک: کانادا و آ: آمریکا)
بنزین آ: لیتری 30 سنت
بنزین ک: ایتری 1 دلار

خمیردندان آ: 30 سنت
همون جنس ک: 1.2 دلار

آب پرتقال آ: 1 دلار
همون جنس : 3 دلار

البته هم جای این دو کشور که این قیمتها ثابت نیست. از یک شهر به شهر دیگه فرق میکنه. ولی اینها ارزونترین قیمتهایی هسنتد که میشه توی شهری که من هستم و توی واشنگتن پیدا کرد.
تجارت گسترده و بسیار رقابتی بخصوص با چین میتونه یکی از عاملهای این مساله باشه. یعنی مثل این میمونه که با یک درآمد آمریکایی بخواهی جنس چینی بخری دیگه.

Anonymous said...

سلام.

Anonymous said...

salam
khahar mohtaram va ba marefat.
khoob hastid shoma?